Ghiocel07

Niciodata nu e prea tarziu !

Cetatea Sarmizegetusa

La 13 km de Hațeg, pe drumul spre Caransebeș este Cetatea Sarmizegetusa. Am fost pe acest drum de foarte multe ori spre Timișoara și de la Timișoara, dar niciodată nu am oprit aici. Nu știu de ce dar mereu am considerat ca nu am ce sa vad aici, poate câteva pietre într-o dezordine totala și multe vaci la păscut. Se pare ca s-au schimbat lucrurile între timp dar chiar era ordonat și lume destulă printre ruine. Am lăsat mașina în parcarea amenajata, am luat bilet și am intrat.

Aceasta este Sarmizegetusa Ulpia Traiana și este capitala Daciei după cucerirea de către romani, diferită de Sarmizegetusa Regia, care era capitala Daciei înainte de cucerirea romană și este situată în zona Grădistea Muncelului, la cca 40 km de Oraștie.

Din ce am citit pe placa de la intrare și din scurta mea documentare pot spune câteva despre Cetate. A fost construita sub forma de patrulater, între anii 108-110, de către guvernatorul de atunci al Daciei Romane – Decimus Terentius Scaurianus și era înconjurată de ziduri înalte de 4-5 m. Pe fiecare latură a orașului era câte o poarta, iar între porțile de pe laturile opuse erau “străzile” principale, care se întâlneau în centru, într-o piață. Din ce am auzit o parte din blocurile de piatra au fost folosite ulterior la construirea de case în zonă, precum și a Bisericii din Densuș, situată la câțiva km de Sarmizegetusa.

Astăzi se mai pot vedea: locuințe (Cazarma Gladiatorilor),

Intrarea în Amfiteatrul ( locul unde sețineau probabil luptele de gladiatori, spectacole de dramă, mimă sau sport),

rămășițele unor temple, în fotografie al zeiței Nemesis. Templul este situat în apropiere de intrarea de est a Amfiteatrului, era înconjurată de un zid de incintă de formă dreptunghiulara. Zeița Nemesis era și zeița norocului, gladiatorii chiar având nevoie de noroc să iasă nevătămați din luptă.

Palatul Procuratorului, una din cele mai importante clădiri de la intrarea în oraș,

Spre Forul roman,

Prin Curtea Forumului

Colonada

Curtea Forumului-Tribunalia

Ca sa ajungi la Forul Roman treci pe lângă curțile oamenilor și nu poți sa nu faci câteva fotografii…

Atelierul de sticlărie, construcție compartimentata în cinci încăperi.

Aici se desfășura întregul proces tehnologic de prelucrare a sticlei. În două încăperi s-au descoperit cinci cuptoare (căpițele cu fan sunt ale localnicilor care s-au procopsit cu pământ în incinta atelierului)

Singura coloană rămasă în picioare, este în zona atelierului de sticlărie

 Încă ceva interesant, sistem de alimentare cu apă, în Amfiteatru.

A fost o experiență interesantă să te plimbi pe acolo unde cu mii de ani în urmă pășeau dacii și romanii.

Am găsit aici o harta interesantă cu explicațiile de rigoare. Interesant mai ales după ce ai fost acolo și acum poți localiza mai bine ceea ce ai văzut.

1. Anfiteatrul
2. Schola Gladiatorum (Cazarma gladiatorilor)
3. Templul Zeitei Nemesis
4. Templul Lui Liber Pater
5. Sanctuarul Zeilor Aesculapius Si Hygia
6. Basilica De Templu
7. Templul Mare
8. Templul Lui Silvanus
9. Atelierul De Sticlarie
10. Horrerum-ul (deepozit, magazie)
11. Sediul procuratorului financiar
12. Forumul

Urmeaza sa vizitam si Sarmisegetuza Regia.

26 Septembrie 2011 - Posted by | Romania | , ,

3 comentarii »

  1. Este minunat.Nu am fost niciodata,dar sper sa ajung intr-o zi.Iti multumesc de vizita la mine in „casuta”,si te mai astept.O zi buna sa ai.

    Comentariu de diamar - bucataria galbena | 27 Septembrie 2011 | Răspunde

  2. […] căteva locuri din Geoparc. Este vorba de Drumul Vulcanilor, Padurea cu zimbrii, Biserica Densuș, Cetatea Sarmisegetuza, Cetatea și Mănăstirea Colț, Mănăstirea Prislop, Centrului de dezvoltare durabila „Tara […]

    Pingback de Geoparcul Dinozaurilor din Țara Hațegului « Ghiocel07 | 1 August 2014 | Răspunde

  3. […] Cetatea Sarmizegetusa am mai scris acum ceva ani, de data aceasta mă limitez la Muzeul de Arheologie Sarmizegetusa aflat […]

    Pingback de Prin Țara Hațegului-Cetatea Sarmizegetusa « Ghiocel07 | 5 Noiembrie 2016 | Răspunde


Lasă un răspuns

