Ghiocel07

Niciodata nu e prea tarziu !

Hala Comerciala Centrala

In toamna cand am fost la Budapesta nu am vizitat Hala Pietei Centrale, un obiectiv care trebuia sa-l vedem neaparat. Suntem mari amatori de piete si pe unde calatorim le cautam si ne incantam privirea cu bunatatile si de ce nu, frumusetile de acolo.

De data aceasta am facut pe „dracu’n patru” sa ajungem inainte de inchidere, are un program ciudat pentru o piata, dar in tarile civilizate, lumea se mai si odihneste in zile de sarbatoare….

Denumirea oficiala este Hala Comerciala Centrala si este cea mai mare hala de acest gen din Budapesta. Este amplasata la capul podului Libertatii in Pesta. Istoric vorbind aici s-a aflat oficiul vamal unde se vamuia marfa transportata pe Dunare. Slepurile cu marfa intrau prin pasaje subterane direct sub piata. Constructia a fost realizata in 1897 in colaborare cu Universitatea Economica si este una dintre cele mai frumoase realizari arhitectonice din caramida din Ungaria. Portile masive din fier de la intrare sunt caracteristice neogoticului.

iar acoperisul din ceramica da un farmec aparte acestei cladiri vizitate zilnic de mii de oameni. Parterul are aproximativ 10000 de metri patrati

si adaposteste standuri cu legume,

fructe,

preparate din carme, branzeturi, condimente, bauturi traditionale. Peste parter se intinde un „tavan” enorm din fier,

formandu-se astfel etajul halei cu foarte multe standuri cu suveniruri traditionale (papusi in port popular, celebrele Matroska ?)

globuri si podoabe de brad din sticla, portelan, lemn sau margele,

coaja de ou pictata cu motive florale sau desene de iarna,

produse de imbracaminte din portul popular,

suveniruri din portelan sau sticla,

ceramica,

papusi si alte mascote.

Pe o latura, la etaj sunt multe standuri cu bunatati care mai de care mai apetisante si mai bine mirositoare. Lume multa la luat pranzul aici in hala. Daca nu o portie de fasole cu ciolan, merge si o cafea sau o inghetata.

Nu putea lipsi „paprika” dulce sau iute in recipiente din panza, portelan sau tabla.

Am intalnit si maramureseni stabiliti in Budapesta care vindeau celebrele oua incondeiate sau pictate.

La subsol este hala de carne

si peste, la fel de mare si de „populata”.

Si cum o friptura gustoasa nu merge fara o muratura pe masura, borcanele te indeamna sa le cumperi.

Borcane si cutii mari si mici frumos aranjate si foarte imbietoare…. La-ai fi mancat din priviri… Si cum eu sunt mare amatoare de muraturi abia m-a putut luat sotul meu de acolo. Daca eram cu masina sigur ma cadoriseam cu un borcan 😉

Si cum timpul trece repede atunci cand esti intr-un loc ca acesta, o privire in urma, promisiunea de revenire si ne indreptam spre iesire.

Din 1977 cladirea e considerata monument de arta, privita de afara nici nu spui ca este piata agro-alimentara. In timp s-a deteriorat foarte tare, dar a fost renovata mereu astfel ca in anul 1999 a castigat premiul internaţional de excelenta in arhitectura.