Ghiocel07

Niciodata nu e prea tarziu !

Muzeul de Locomotive din Resita

In copilarie am locuit in zona garii. Stiam fiecare tren la ce ora trece, numaram vagoanele de la trenurile de marfa, faceam cu mana calatorilor din trenurile de calatori. Vagoanele erau trase de locomotive cu abur, unele chiar de doua locomotive, in special acelea care strabateau Defileul Jiului prin cele 43 de tuneluri.

Cand am ajuns la Resita in cautarea Cascadei Bigar, deodata vedem pe partea dreapta a drumului Muzeul de Locomotive, pe care de altfel il zarisem si acum cativa ani cand am fost la un raliu in zona. Desi ne grabeam sa nu se intunece pana la cascada, oprim chiar peste drum

traversam si intram in muzeul in aer liber. Muzeul a fost infiintat in anul 1972 iar din 2004 se afla pe Lista Monumentelor Istorice. Sunt expuse 16 locomotive, din care 14 produse la Resita, din diferite perioade de constructie. La Resita au fost fabricate 1.491 de locomotive cu aburi, pana in anul 1964, cand se trece la producerea de locomotive Diesel si apoi cele electrice.

La intrare suntem intampinati de piesa de rezistanta, RESICZA, expusa pe un piedestal chiar la intrarea in muzeu. De pe placuta din dreptul ei aflam amanunte. Este prima locomotiva cu abur construita in spatiul sud-est european, la Resita, in 1872, dupa modelul locomotivei SZEKUL (destinata liniei Resita-Secu), care a fost adusa la Resita in 1871 (cu numarul de circulatie 1). RESICZA a circulat intre 1872-1937 cu numarul de circulatie 2. Au existat inca doua locomotive cu abur similare, construite intre 1872-1873, BOGSAN si HUNGARIA, ultima fiind prezentata la Expozitia Universala de la Viena din 1873. 

Putin mai la dreapta se afla Locomotiva „Printesa Elena” 704-402 Este a doua locomotiva cu abur supraincalzit din seria 700, dezvoltata de catre proiectantii Fabricii de Locomotive Resita, infiintata dupa fondarea Uzinelor de Fier si Domeniile Resita (UDR). A fost scoasa din functiune in 1970. Prima purta numele PRINCIPELE CAROL si avea numarul 704.401.

Si acum alte cateva locomotive veterane, adevarate bijuterii ale Uzinelor de Fier si Domeniile Resita.

CFR 764-433 Locomotivele cu Seria 764 reprezintă tipul comun de locomotiva pentru liniile inguste forestiere si cele din reteaua CFR. Locomotivele acestei serii intra in functiune in 1952, fiind destinate remorcarii mixte in cadrul Depourilor de linie ingusta Targu Mureș, Satu Mare, Alba Iulia, Turda si Sibiu. La Resita au fost fabricate, in perioada 1952-1959, un numar de 244 de locomotive de acest tip.

CFR 704-209 Fabrica de locomotive a StEG din Viena a fost, in 1839, prima din cele infiintate pe teritoriul Austriei. Aici au fost produse o serie de modele revolutionare de locomotive cu abur (FAHRAFELD, VINDOBONA, WIEN-RAAB). Una din cele mai mari contributii la dezvoltarea constructiei de locomotive i-a apartinut primului director John Haswell, cel care a condus fabrica intre 1840-1882.

CFR 704-404 Locomotivele de tip Anina II apartin unei serii destinate exploatarii pe liniile CFF. Ele au fost construite în vederea remorcarii de trenuri si a manevrelor in incinta amenajarilor industriale cu specific forestier. Doar 6 locomotive de acest tip au fost construite la Resita, in 1944.

CFR 142.072 Locomotivele de tipul Berkshire au fost cele mai mari si puternice din parcul CFR destinate remorcarii trenurilor grele de calatori si coletarie rapida pe liniile cu declivitati mari. In palier puteau remorca 700 tone cu o viteza de 110 km/h. Ele au fost realizate dupa modelul austriac, cu o serie de imbunatatiri tehnologice. In perioada 1937-1939, la Uzinele de Fier si Domeniile Resita au fost construite 37 de astfel de locomotive.

De departe alte cateva exemplare

Si daca oficialitatile ne multumesc pentru vizita,

noi le multumim la randul nostru pentru aceste bijuterii restaurate care ne prezinta istoria locomotivei.

„Aceste locomotive nu ne apartin,
Noi avem doar sansa de a fi, vremelnic, contemporani cu ele.” 
 

Sursa

Anunțuri

18 Noiembrie 2013 - Posted by | Romania | , ,

4 comentarii »

  1. Iar mi-ai luat-o inainte …

    Comentariu de serbionel | 18 Noiembrie 2013 | Răspunde

  2. Steluta ,sincere felicitari ! ma bucur foarte mult ca am ocazia sa vad aceste lucruri interesante pe care le-ati fotografiat si le-ati expus de la Muzeul de locomotive din Resita , spre incantarea mea si pe care le comentati in cuvinte frumoase si foarte clar explicite . 🙂 18 nov 2013

    Comentariu de danna | 18 Noiembrie 2013 | Răspunde

    • Multumesc Danna pentru aprecieri.

      Comentariu de ghiocel07 | 18 Noiembrie 2013 | Răspunde

  3. Se pare ca dupa 27 de ani de …democratie vor sa ni le fure si pe acestea.
    Ma intreb oare cat i-i mai lasam…

    Comentariu de serbionel | 3 Iunie 2016 | Răspunde


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: