Ghiocel07

Niciodata nu e prea tarziu !

Muzeul Memorial Traian Vuia

„Lăsați orice preamărire a mea. Să nu uitați, că toți care au aflat ceva în diferite domenii ale progresului tehnic, nu au nici un merit. Dzeu le-a dat mintea, nu ei au făcut-o, ar trebui să fim mai modești. Fălindu-se cu ce au făcut, fac, cum zice Biblia, că ciocanul care se laudă, ca el sculptă piatra. Când omul descoperă ceva, nu este permis să aibă un motiv de orgoliu, ci de smerenie. Creatorul a creat Universul în mod direct și a creat pe om, care, – instrument făcut de El, execută tot ce cunoaștem și știm în știință, artă, tehnică etc. Din nepriceperea sau uitarea noastră a acestui adevăr provin toate păcatele noastre” – Traian Vuia

Dacă tot am fost la Muzeul Aurel Vlaicu, a doua zi am vizitat și Muzeul Traian Vuia. Și acesta era închis în zi de duminică, dar prin bunăvoința custodelui am reușit să intram și să vedem exponatele. Muzeul aparține de Muzeul Național al Banatului, este amplasat chiar pe DN 68A Lugoj-Deva într-o clădire nouă și modernă. A fost inaugurat în aprilie 2012 în Comuna Traian Vuia jud Timiș.

Bustul marelui inventator este amplasat vis-a-vis de muzeu, în fața casei de cultură din Localitatea Traian Vuia. Ai impresia că privește spre văzduhul infinit cucerit de noile avioane care s-au născut și din pasiunea unu român.

De cum am intrat, în holul de la intrare, ne-a întâmpinat macheta aeroplanului Vuia 1 (sc. 1:1), cu care Vlaicu a rulat pe pista de la Montesson de lângă Paris în 18 martie 1906. A fost primul zbor al unui om cu un aparat mai greu decât aerul, care folosea exclusiv mijloacele de la bord.

Proiectul aparține Fundației Academice Culturale Timișoara care a construit unui avion funcțional – cu motor, al modelului VUIA 1 BIS. Model care a fost ridicat de la sol pentru prima dată în 2005 în România, iar în 18 Martie 2006 – la 100 de ani de la primul zbor mecanic, pentru a marca acest moment, pe câmpul de la Montesson – Franța. Avionul a fost trimis într-o Caravană interactivă, prin Europa, plecarea având loc la 14 Martie 2006 din Timișoara cu punct final, Montesson – Franța și retur Timișoara.

Pe traseu, au fost oferite materiale informative despre Traian Vuia, materiale editate în limba țărilor pe unde a trecut Caravana.

În marile oraşe, avionul a fost prezentat cu aripile deschise şi motorul pornit (fără a decola). La intoarcerea de la Montesson, Caravana a staţionat în Strasbourg, Munchen, Viena şi Budapesta.

La Montesson, la evenimentul reeditării zborului, au fost invitate să participe personalităţi politice din România şi din judeţul Timiş.

Și acum câteva cuvinte despre Traian Vuia, informații culese de pe planșele din muzeu.

Traian Vuia s-a născut la 17 august 1872 în satul Surducul Mic (azi Traian Vuia), județul Timiş. Începând cu 1881 frecventează școala primară din Făget, apoi școala germană din aceeași localitate. Este pasionat de tehnică încă din copilărie fapt pentru care-și improvizează un atelier, unde prind contur tot felul de „jucării” destinate zborului. În perioada 1884-1892 Traian Vuia s-a aflat la Lugoj unde a urmează studiile liceale. În această perioadă a construit mai multe modele de aparate de zbor (machete) de tipul zmeelor. E pasionat de matematică, fizică și tehnică. În 1892, după ce a dat examenul de Bacalaureat, Traian Vuia placă la Budapesta, unde s-a înscris la Facultatea de Drept urmând, în același timp, și cursuri serale la Școala Politehnică. La 6 mai 1901 devine doctor în științe juridice. În 1902 pleacă la Paris unde speră că va găsi sprijin pentru proiectul său, Parisul fiind considerat în acea perioadă centrul mondial aeronautic. În 1903 trimite la Academia de Științe de la Paris proiectul „Aeroplanul-automobil” prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat mai greu decât aerul, cât și procedura de decolare. Academia respinge proiectul considerându-l prea utopic și menționează „Problema zborului cu un aparat care cântărește mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată și nu este decât un vis”. În 15 mai 1903 Vuia solicită din partea Oficiului Național al Proprietății Industriale brevetul pentru invenția sa „Aeroplanul automobil”. Brevetul a fost eliberat pe 17 august și a fost publicat în ziua de 16 octombrie al aceluiași an.

La începutul lui 1904 Vuia a începe construcția „Aeroplanului automobil” cu un motor adecvat proiectului său. Motorul construit de el este al doilea motor din lume care a funcționat la un aparat de zbor. În același an invenția sa a fost brevetată în Marea Britanie. Pe parcursul construirii aparatului, Vuia a fost vizitat de personalități din domeniul aviației precum George Besancon, Santos-Dumont. Cei mai mulți erau șocați deoarece Vuia adoptase soluția monoplanului pentru aeroplanul sau, ceea ce era neobișnuit pentru acele timpuri. Argumentului lui Vuia la adoptarea acestei soluții, a fost acela că, ar fi fost inspirat de natură, afirmând „nu am văzut niciodată o pasăre cu mai mult de două aripi”.

Un alt motiv de îngrijorare era faptul că aeroplanul avea doar o elice, ceea ce făcea ca stabilitatea aparatului să fie greu de menținut. În toamna anului 1905 – Aparatul de zbor conceput de Traian Vuia a fost gata pentru primele probe. Acestea nu s-au putut efectua decât la începutul anului 1906, din cauza lipsei unui teren propice. Vuia a ales câmpia Montesson de lângă Paris pentru a testa aparatul. În primele teste, aparatul a fost folosit doar ca automobil, aripile fiind demontate. După ce a devenit un bun pilot pentru „automobilul” său, Vuia I s-a schimbat în ceea ce el a numit aeroplanul-automobil, adăugând aripile. În această formă, a fost utilizat un timp tot ca automobil, până a reușit să atingă 40km/h fără a folosi motorul la capacitatea sa maximă. Până în februarie nimeni nu a participat la aceste încercări ale lui Vuia. În februarie, după ce au auzit de succesul lui, George Besancon și alții au fost prezenți la încercările lui Vuia, astfel că multe publicații franceze au început să aloce un spațiu tot mai mare invenției românului. La 18 martie 1906 – Avionul realizat de Vuia s-a desprins de la sol „…la circa 1 metru înălțime și a parcurs cam 12 m în aer”. Era primul din lume care, datorită roților pneumatice, a obținut o viteză orizontală rulând pe sol, ceea ce a permis executarea de către pilot a desprinderii aparatului de pământ, realizarea zborului și a aterizării.

Acest eveniment s-a petrecut pe câmpul de zbor de la Montesson, în prezența unor cunoscuți ai lui Vuia: Hockenjos, Tiefenbacher, Watelet și mecanicul Lallemand. Cu aparatul „Vuia nr.1”, Traian Vuia a efectuat mai multe zboruri. Începând cu 19 august 1906, la Issyles-Moulinex, realizează experimente cu Vuia nr. 1 bis. În 1907- Traian Vuia participă alături de Santos-Dumont și Bleriot la un meeting aviatic la Bagatelle. Dintre cei trei, doar Vuia reușește în încercarea sa, ceilalți doi nereușind să se ridice de la sol. În 1907 – Construiește aparatul „Vuia nr.2” pentru care primește brevet de invenție în Belgia. Ultimul zbor cu acest aparat a măsurat de 70 metri. După multe zboruri autonome de succes, Vuia a considerat ca problema zborului mecanic a fost complet rezolvată. Mai târziu el a declarat: „Crearea aeroplanului a fost complet terminată în 1906. După aceea construcția industrializată a avioanelor este bineînțeles o foarte importantă misiune dar nu poate fi comparată cu crearea unei noi mașini”. Între 1918-1921 a construit două elicoptere experimentale, contribuind la începuturile zborului pe verticală. În 1950 este adus în țară, fiind bolnav.

Se stinge din viață la București, la 3 septembrie 1950, și este înhumat la Cimitirul Bellu din Capitală. În data de 27 mai 1946 este numit Membru de Onoare al Academiei Române. Toate informațiile sunt de pe planșa de mai sus, așa fiind mai ușor de citit.

Într-o sală mare se pot vedea machetele Vuia 1 și Vuia 2

Tot aici este prezentată istoria zborului, câteva planșe foarte interesant de parcurs de cei pasionați de zbor dar mai ales cronologia zborului „un vechi vis al omenirii”

La etajul muzeului există o mare sală de conferințe și alta dedicată vieții și activității lui Traian Vuia. Sunt expuse imagini și documente istorice din perioada studiilor de la Făget, Lugoj și Budapesta, dar și documente  legate de perioada petrecută la Paris.

Nu este lipsită de interes nici activitatea politică a lui Vuia, care a făcut parte din Consiliul Național al Românilor din Transilvania și Banat, el fiind delegat al României la Conferința de la Paris, la discuțiile referitoare la Banat.

Pe pereții muzeului sunt expuse planșe cu schițe care te poarta în timp și mai ales spațiu. A fost o experiență foarte plăcută din care am aflat multe lucruri interesante, mai ales că veneam după vizitarea Muzeului Aurel Vlaicu. Urează Muzeul H. Coandă, fost un inginer român, pionier al aviației, fizician, inventator al motorului cu reacție și descoperitor al efectului care îi poartă numele.

27 ianuarie 2022 - Posted by | Romania | , , , ,

3 comentarii »

  1. Ce fain! Cu ajutorul tău ….parcă am fost și eu la muzeu!
    Mulțumesc!

    Comentariu de Gigi Țepuș | 27 ianuarie 2022 | Răspunde

  2. Un documentare valoros despre viața și activitatea lui Aurel Vlaicu. Mulțumesc frumos pentru postare!

    Comentariu de uzonovici matilda | 27 ianuarie 2022 | Răspunde


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: