Ghiocel07

Niciodata nu e prea tarziu !

Castelul Hohensalzburg

Am trecut de multe ori prin Salzburg si de fiecare data am descoperit ceva nou. Ultima oara am facut o plimbare cu vaporasul si ne-am promis sa vizitam cu prima ocazie Castelul Hohensalzburg.  Pentru aceasta am rezervat 2 zile orasului din care una am dedicat-o castelului. Si fiind hotarati de acasa m-am documentat putin pe net, am citit istoria acestei cetati in cartile de calatorie din biblioteca personala.

Castelul Hohensalzburg, la inceput fortareata, are o vechime de cca 1000 de ani si este simbolul orasului Salzburg. Este construit pe o colina si  este vazut aproape din orice loc al orasului.

Din castel panoram este superba.

Bazele constructiei au fost puse de arhiepiscopul Gebhard in jurul anului 1077 si imbunatatita de arhiepiscopul Leonard von Keutschach, intre anii 1495-1519. Se considera ca este cea mai mare si mai bine pastrata fortareata din Europa.

Ca sa urcam la castel am luat funicularul, in pretul biletului (11 EUR) intra si vizitarea castelului. Puteam folosi si drumul pietonal, dar mult prea obositor pentru mine. Si oricum aveam de umblat mult prin castel asa ca trebuiau menajate picioarele 🙂

Accesul spre fortareata se face din 1892 cu ajutorul funicularului sau pe jos. Statia de plecare de la baza colinei se afla pe strada Festungsgasse si  Funicularului se numeste Festungsbahnn.

In ani a suferit numeroase modificari, atat in ceea ce priveste sistemului de tractiune cat si cel al cabinelor. Acum funicularul este electric, vagoanele sunt incapatoare, au tavan din sticla prin care se poate vedea atat orasul cat si castelul.

Urcarea si coborarea dureaza cca un minut, are mers foarte lin si silentios. Cum cobori din funicular dai de o platforma mare

de unde se admira panorama orasului,

se fac multe fotografii sau se poate servi o cafea, o apa minerala, o inghetata, se poate lua masa sau bea o bere (daca nu esti cu masina).

De aici se poate vedea perfect raul Salzach si toate imprejurimile orasului.

Dupa ce am facut multe fotografii si am incercat sa identificam cladirile din zona, dotati cu harta luata la statia funicularului am inceput sa urcam pe alta platforma si sa exploram incaperile castelului.

Castelul gazduieste mai multe muzee – muzeul marionetelor,

muzeul fortaretei, muzeul Regimentelor Rainer, precum si o capela foarte frumoasa-capela St. George.

Urcam la alt nivel pe scari din piatra spre

muzeul fortaretei unde se viziteaza mai multe sali expozitionale, dar nu inainte de a face o mica pauza de odihna.

Grandioasa sala de banchet, sala de muzica cu un tavan spectaculos si dusumea din lemn,

picturi ornamantale in Sala de Aur precum si sculpturi gotice in lemn,

sali foarte mari in care sunt expuse uniforme din diferite perioade ale istoriei,

tablouri, sculpturi si usi monumentale,

diverse tipuri de arme folosite,

colectii foarte frumoase de vase de argint, de instrumente muzicale (aici nu era permis fotografiatul), instrumente de totura.

precum si multe alte obiecte si amanunte ornamentale sau de mobilier.

Una din multele sobe din portelan sculptat si pictat din incaperile fortaretei,

patul imperial (probabil oameni mari de stat erau totusi mici de statura…),

o parte din zidul original al castelului.

Parcurgand culoarele si incaperile castelului gasim amenajate cateva magazine cu suveniruri

si binenteles ca nu stii ce sa cumperi.

Trecem la alt nivel al castelului

de unde panorama este la fel de frumoasa pe o parte

si alta a platformei

Luam un covrig si un suc si din nou la drum

O iei pe scari, urci si cobori pe stradute pietruite

si in final ajungi de unde ai plecat dar pe partea opusa

Sa va arat cum arata zidul castelului…

In toata fortareata exista 58 de insemne si blazoane.

Si acum putina istorie. Constructia Fortaretei Hohensalzburg a inceput in secolul XII, turnurile sale dominand vechiul oras. In mod continuu i s-au facut adaugiri si fortificari, astfel incat a ajuns sa fie unul dintre cele mai puternice bastioane de aparare, asigurand puterea Arhiepiscopiei Romano – Catolice pana la sfarsitul sec de-al XVIII-lea. Una dintre ultimele extensii ale fortaretei este bastionul Kuenberg (cel rotund din stanga).

Astazi, cetatea este deschisa publicului si este sediul Academiei Nationale de Vara, eveniment la care participa artisti din toata lumea. Pe langa camerele medievale si curtea romantica,

bastioanele servesc  ca decor pentru evenimentele sustinute aici, precum Concertele Fortaretei. Inainte de a parasi fortareata mai admiram un zid care a rezistat intemperiilor si razboaielor,

dupa care ne indreptam spre funicular, dupa cum vedeti cu mare parere de rau…..

La coborare ne trezim intr-o mini expozitie care prezinta modul in care a fost construit castelul, mestesugurile, preocuparile localnicilor. Trecem apoi printr-un magazin, de data aceasta cu bijuterii si obiecte din chihlimbar. Nu zabovim prea mult aici – totul este foarte scump – dam sa plecam si suntem intampinati de o ploaie torentiala. Fugim la primul magazin stradal, cumparam o umbrela

si asa prin ploaie ajungem pe malul raului Salzach

unde trebuia sa vedem produsele expuse in multele chioscuri si corturi insirate pe mal, dar despre asta alta data.